126461:
sv: Hjælp til vurdering, RR 325.000 KM (19-09-2012 09:05:14) (svar på
126453)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 62.242.2.194)
Hej Michael,
når bilen har gået så langt, er spørgsmålet nærmere "Hvad er der tilbage af originaldele?". For uanset om du køber en 22-årig bil fra Volvo, Audi eller Land Rover (ingen sammenligning iøvrigt...), er den slidt, og man må forvente regelmæssige udskiftninger af dele. Bremsedele er sikkert byttet adskillige gange, køler, kobling (el. automatgearkasse) sikkert også, men motor måske ikke. Motordele som knastaksel, kæde og løftere holder i bedste fald 150.000 km (nogle årgange kun 50.000 km!), så her er spørgsmålet måske mere relevant "hvornår er seneste skift foretaget?". Jeg købte for knap 4 år siden en RR fra samme årgang som din, med en del rust i chassiset men med sund ramme, og siden er der skiftet: Bremsedele (hvis den har ABS, så check at alt virker og at pumpen kører uden mislyde, og max. en gang hver 2. minut da det er en dyr komponent), køler, aut.gearkasse (fordi førnævnte køler lækkede!), knast/kæde/løftere, planet topstykker/ny toppakninger, og rustarbejde på ialt ca. 40 timer.
Til gengæld er den synet to gange uden anmærkninger, og set over en 4-årig periode, har den månedlige udgift været mindre end mine forældres Fiat Punto. Jeg har lavet en del selv, en del sammen med medl. af klubben, og endelig en del af medl. af klubben (uden egen deltagelse).
Det første er selvfølgelig billigst, så jo bedre du er til at dreje ½" nøgler, desto billigere ejerskab. Så det er også et spørgsmål om interesse, evner (de kommer efterhånden), tid og økonomi. Og som du sikkert har hørt så kig efter rust, rust og atter rust...