156305:
sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 22:08:54) (svar på
156298)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (
ip-adr: 176.23.252.69)
Nå, men det giver sig selv når man læser de sidste linjer i dette citat fra "Vejledning om syn af køretøjer" side 748":
>>>
Kraftigere variant
Hvis bilfabrikanten bygger en kraftigere variant af en given model, kan man uanset
udgangspunkt gå ud fra egnetheden af den kraftigste motorvariant. Det er en forudsætning,
at hjul (bredde) og bremser (skiver/tromler/calipre/hjulcylindre/hovedcylinder)
er som på den kraftigere variant eller
ombygges, så de bliver det (dele må - også i forhold til det kraftigere udgangspunkt -
udskiftes ud fra i øvrigt gældende bestemmelser om f.eks. fjedre og hjul). Hvis der
foreligger dokumentation fra bilfabrikanten, kan kontrollen foretages ved en synsvirksomhed.
Hvis dokumentation for sammenhæng skal stykkes sammen af andre
oplysninger, skal disse kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
<<<
Og derfor afvises den dokumentation som jeg liggende.
En prøvningsinstans skal godkendes af Færdselstyrelsen og kan være Teknologisk institut eller TÛV e.lign.
Og det er rigtigt, at det kun er ved eftermontering af turbo på den originale motor, at man uanset antallet af heste, betragter det som effektforøgelse på +20%
Man må gerne lægge en motor i med originalt monteret turbo, hvis den ikke overstiger 20% effekt i forhold til den originale motor.
>>>
Vejledning om syn af køretøjer side 749:
Bil, hvor motoren eftermonteres med turbo/kompressor, skal dog godkendes efter
betingelserne for effektforøgelse på 21-40%, uanset effektforøgelsen er højst 20%.
<<<
Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.