tilbage

Land Rover Forum  

156281: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 18:43:49)
Poul Biehl Jensen #8932, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.164.246)
Hej
Jeg er den glade ejer af en 110 HCPU fra 1983 (typegodkendelse T8781).
Jeg har udskiftet min 2,25 diesel (10J) ud med en 200TDI fra en Discovery (12L).

Det er nu lidt mere besværligt, at få synet end jeg havde regnet med. Er der nogen der ligger inde med dokumentation for nogen lignende?
Pft Poul
156282: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 18:56:36) (svar på 156281)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
En typegodkendelse til TD motoren kan muligvis bruges? Typegodkendelsen til en 200Tdi ved jeg ikke om kan bruges, da den vist inkluderer skivebremser bagpå? Du kommer nok ikke uden om en afgift af røgvendermotoren.
Der ligger nogle typegodkendelser på www.pars.dk
156284: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 19:15:27) (svar på 156282)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.188.101)
Skivebremserne kom først på 300 TDi, men der kan godt blive problemer.
Jeg har stået med samme problematik, var lovlydig og gik den "rigtige" vej i systemet. Den dag i dag, står bilen i en garage og kan ikke synes med den nye motor.
Du skal have den erklæring der findes om at din bil med dit typenummer og biler med typenummeret nyere er opbygget på samme måde.
Jeg har set det engang, kan ikke huske om du måske kan få hjælp ved Paw Jensen. Ellers, så kontakt vores tekniske bibliotek, det kan jo være de har noget liggende.

Jimmi
156290: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 19:33:19) (svar på 156284)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
I det tekniske bibliotek har jeg dokumenter liggende fra det tidl. Trafikstyrelsen, nu Færdselstyrelsen, hvor de giver tilladelse til skifte fra 2,5N/A til 200tdi.
Den dokumentation er her for nyelig blevet afvist uden anden forklaring end "på grund af ændret praksis" som svaret var fra Færdselstyrelsen.

Mit råd er at kontakte Færdselstyrelsen og få en snak med dem.

Og så klamre sig til dette der står i "Vejledning om syn af køretøjer " side 752:
>>>
A2. Effektforøgelse 21-40%
Teknisk egnethed
Generelt gælder, at ombygningen umiddelbart kan teknisk godkendes (teknisk
egnethed, køreegenskaber), hvis ét af følgende punkter er opfyldt (kontrolleres af
en synsvirksomhed):
• Bilfabrikanten tillader den omhandlede ombygning (eventuelt på visse betingelser).
• Der foreligger TÜV-godkendelse på baggrund af Merkblatt 751.
• Bilen ombygges, så den kommer til at svare til en original kraftigere variant af
bilen med hensyn til bremser (skiver/tromler/calipre/hjulcylindre/hovedcylinder)
og hjulstørrelse (dækbredde).
<<<

Men det var præsis det de dokumenter/typegodkendelser der var samlet på de 2 biler og som blev afvist af Færdselstyrelsen.
Under alle omstændigheder vil det koste en ny afgiftberigtigelse til Skat.
Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.
156294: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 19:51:43) (svar på 156290)
Poul Biehl Jensen #8932, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.164.246)
Det er netop denne formulering jeg har forholdt mig til. Jeg oplever bare at synsmanden stopper ved punkt 1, hvor jeg gerne vil bruge punkt 3.
Jeg har forventet afgift til SKAT.
Jeg kontakter Færdselsstyrelsen, I hører nærmere.
156289: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 19:30:52) (svar på 156282)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.115)
Altså min 200 Tdi har ikke skivebremser bagpå og jeg tvivler på, at nogen LR-motor har det. Motorens effekt er vigtig ved ændringen og ikke, om motoren kommer fra en bil med skivebremser på bagakslen.
Afgiftsfri må der ændres i effekten op til 20 % af den stærkeste motor, der er typegodkendt til chassiet/rammen. T8781 omfatter bl.a. en V8 på 85 kw = 113,9 hk. Dvs. at du med en 200 tdi på 112 hk ikke overskrider effekten, som typegodkendelsen tillader. Sådan forholdt det sig, da min OneTen fik en motortransplantation, som den efterfølgende er blevet fremstillet og synet med. Hele processen blev udført af et professionelt LR-værksted.
156291: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 19:41:12) (svar på 156289)
Poul Biehl Jensen #8932, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 217.157.164.246)
Jeg har netop haft de 2 typegodkendelser (bil og motor) med til syn, men det var ikke nok.
Har du papirer på din ombygning eller anden anmærkning på din registreringsattest?
156292: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 19:41:44) (svar på 156289)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Så snart der ryger turbo på Paul, så er det ny afgift.
156296: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 20:17:24) (svar på 156292)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.103.98.177)
det er kun hvis du bygger turbo på en eksisterende motor at det beregnes som + 20% hvis du skifter til en anden motor der er født med turbo og under 20 % forøgelse af hk er det i orden. Kan ses på skats hjemmeside hvis man søger på effektforøgning med eller uden afgift.
156297: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 20:36:56) (svar på 156296)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Det passer ikke helt Leif. Læs lige selv teksten på Skat.dk
156300: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 21:25:56) (svar på 156297)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.103.98.177)
Jo det passer ole har hjulet et par venner med denne operation et par gange efterhånden, godt nok ikke i land rover, men alligevel. De er blevet synet, godtkendt af færdselsstyrelsen og vurderet af skat uden problemer og ekstra afgift.
156298: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 20:44:21) (svar på 156289)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Citat PauSe:
>>>
Motorens effekt er vigtig ved ændringen og ikke, om motoren kommer fra en bil med skivebremser på bagakslen.
<<<

Jo Paul, det er særdeleshed vigtigt hvilken bil man vil bruge til sammenligning, der står jo følgende, som jeg også referer i mit indlæg længere oppe:
>>>
• Bilen ombygges, så den kommer til at svare til en original kraftigere variant af
bilen med hensyn til bremser (skiver/tromler/calipre/hjulcylindre/hovedcylinder)
og hjulstørrelse (dækbredde).
<<<

Så derfor skal det være en helt identisk model man skal sammenligne med.

og samme teksthenvisning forsætter med:
>>>
Hvis ikke et af ovenstående tre punkter er opfyldt, skal bilen opfylde følgende to
punkter, hvilket kontrolleres af en prøvningsinstans:
• Kravene til bremsefading for biler i ét af efterfølgende afsnit 1. eller 2 (sidstnævnte
forudsætter bremseskive både for og bag), medmindre bremserne for
hver aksel stammer fra en bil med mindst samme effekt og akseltryk.
• Kravene til bremsekontrol i afsnit E. Udskiftning af bremsesystem.
<<<

Dvs. at man blot skal opfylde ét af de 3 punkter for at motorskiftet kan godkendes.

Og lad os endelig lade være med at blande Skat ind i det lige pt.

Mvh
Kenneth Poulsen
156305: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 22:08:54) (svar på 156298)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Nå, men det giver sig selv når man læser de sidste linjer i dette citat fra "Vejledning om syn af køretøjer" side 748":

>>>
Kraftigere variant
Hvis bilfabrikanten bygger en kraftigere variant af en given model, kan man uanset
udgangspunkt gå ud fra egnetheden af den kraftigste motorvariant. Det er en forudsætning,
at hjul (bredde) og bremser (skiver/tromler/calipre/hjulcylindre/hovedcylinder)
er som på den kraftigere variant eller
ombygges, så de bliver det (dele må - også i forhold til det kraftigere udgangspunkt -
udskiftes ud fra i øvrigt gældende bestemmelser om f.eks. fjedre og hjul). Hvis der
foreligger dokumentation fra bilfabrikanten, kan kontrollen foretages ved en synsvirksomhed.
Hvis dokumentation for sammenhæng skal stykkes sammen af andre
oplysninger, skal disse kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
<<<
Og derfor afvises den dokumentation som jeg liggende.
En prøvningsinstans skal godkendes af Færdselstyrelsen og kan være Teknologisk institut eller TÛV e.lign.

Og det er rigtigt, at det kun er ved eftermontering af turbo på den originale motor, at man uanset antallet af heste, betragter det som effektforøgelse på +20%
Man må gerne lægge en motor i med originalt monteret turbo, hvis den ikke overstiger 20% effekt i forhold til den originale motor.

>>>
Vejledning om syn af køretøjer side 749:
Bil, hvor motoren eftermonteres med turbo/kompressor, skal dog godkendes efter
betingelserne for effektforøgelse på 21-40%, uanset effektforøgelsen er højst 20%.
<<<

Mvh
Kenneth Poulsen
Tek.Bib.
156306: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (23-01-2017 22:46:57) (svar på 156305)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.115)
Det er jo lige det, jeg siger, Kenneth og som jeg tror, mit værksted og 'deres' synsted har taget udgangspunkt i.
156307: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (24-01-2017 11:19:51) (svar på 156281)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej,
Jeg ved ikke om det kan gå under dokumentation, men Land Rover har i tidernes morgen i året 1991 kunne levere et ombygningskit fra 2,5TD til 200Tdi og har udarbejdet en udførlig manual på ombygningen, se nedenstående link.

http://www.legionlandrover.com/manuales/fitting%20instructions%20-%20200%20tdi%20engine%20kit.pdf

MLRH
Kenneth
156313: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (24-01-2017 15:17:07) (svar på 156307)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.191.184.9)
@ Kenneth Lystlund. Det er sq da et super lækkert reservedelsnr. som du har der. Findes det stadig et sted derude? hvad har prisen for det mon været dengang?
Venligst Peter
156308: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (24-01-2017 11:43:36) (svar på 156281)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Altså i kan sige hvad i vil, men at udskifte en 10J med en 12L motor er en ret stor effektforøgelse. Du må forøge op til 52,8 kW eller ca 71 HK, UDEN at betale ny afgift. 200Tdién har jo 112HK. At der kører 249 andre Land Rovere rundt med Tdi motorer som de ikke er født med, ændrer jo ikke teksten.
Typegodkendelsesmæssigt burde du ikke få nogle problemer.
156309: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (24-01-2017 11:52:56) (svar på 156308)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Jo Ole, der er problemer/udfordringer med at få godkendt ombygningen med typegodkendelserne, men det kan fint lade sig gøre, da man jo har en identisk magen til model.
Men det nye er, at de typegodkendelser du vil sammenligne med, skal vurderes og godkendes af en af Færdselstyrelsen godkendt prøvningsinstans, som f.eks. Teknologisk institut eller TûV e.lign.

Citat fra "Vejledning om syn af køretøjer:
>>>
Hvis dokumentation for sammenhæng skal stykkes sammen af andre
oplysninger, skal disse kontrolleres og bekræftes af en prøvningsinstans.
<<<

Og så bliver det hurtigt lidt langhåret......

Mvh
Kenneth Poulsen
156310: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (24-01-2017 12:54:11) (svar på 156309)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.199)
Jeg ved godt at Discovery motoren ikke fremgår af T 8781 godkendelsen. Det gør til gengæld både TD og V8.
http://pars.dk/wp-content/uploads/2017/01/T8781-Land-Rover-110-HCPU-Inkl.-bilag-udstedt-06-04-1983.pdf
Hvad er det der skal stykkes sammen?? Der står et typenummer på motoren - data på den kan slåes op. Stadig under hvad bilen er typegodkendt til som max.
156425: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (06-02-2017 19:26:44) (svar på 156310)
Tove Andersen #6546, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.20.217.227)
Hej
Jeg har en typegodkendelse der hedder 8779 som virker til at være identisk med 8781, måske en tidligere version ?.
Den har ligget til grund for mit skift fra 2,5 NA til 200TDI.
Uden problemer og ekstra afgift til skat.
Dog med anmeldelse til samme.
MVH leif
156426: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (06-02-2017 21:54:19) (svar på 156425)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Der er ændret i proceduren i "Vejledning om syn af køretøjer" pr. januar 2017, det betyder at de forskellige papirer f.eks. typegodkendelser, skal sendes til en af Færdselstyrelsen godkendt prøvningsinstans, som skal kontrollere og godkende papirerne.

Mvh
Kenneth Poulsen
156454: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (13-02-2017 16:55:06) (svar på 156309)
Johnny Abrahamsen #852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.104.51.113)
Man blir så træt af alt det djøf vælde. Men er det ikke en engangs foreteelse at sammenligne de relevante typegodkendelser så de engang for alle er sat sammen og godkendt ? eller kan man forestille sig at de vil sammenligne de samme typegodkendelser hver gang der bliver lagt en 200 tdi i ?
Hvis det første er tilfældet kunne man jo samle nogle stykker og deles om udgiften ( skriv mig op )
Vh.Johnny Abrahamsen
156456: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (13-02-2017 17:11:33) (svar på 156454)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Der er masse igang på klubbens Facebook side og der tilbydes at dele omkostninger.

Mvh
Kenneth Poulsen
156459: sv: sv: sv: sv: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (13-02-2017 19:20:50) (svar på 156456)
Johnny Abrahamsen #852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.104.51.113)
Det ender med jeg er nødt til at melde mig under de faner ,verden fungere jo ikke uden :)
156314: sv: Skifte til 200TDI - igen igen (24-01-2017 15:53:47) (svar på 156281)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.115)
Jeg kommer lige i tanke om, at du nok skal have en højere gearing i transfergearkasse, for ellers løber maskinen med alt for mange omdrejninger. Pt. er der sikkert en udveksling på 1:1,61, men en 1:1,4 vil være mere passende. Kan du finde transferboksen fra en Discovery, vil gearingen ligge på 1:1,2, men det er for højt, hvis du kører meget med trailer.