Hej Søren jeg har selv gået i samme tanker når min egen 12J står til en udskiftning engang, det vil sige lige ind til jeg læste Ib Hammers (som også repræsenterer Land Rover Danmark) indlæg for et års tid siden, jeg har kopieret hans indlæg, undskyld Ib, håber det ikke gør noget, men det er jo ret væsentligt det han skriver
Citat:
Effekt i 90"
Hvis man ønsker at hæve effekten i en 90" er det vigtigt at vide hvilken model/årgang og typegodkendelse der er tale om, da den typegodkendte effekt skiftede ret hurtigt efter modellen kom på markedet.
Hvis bilen er omfattet af typegodkendelsesnummer 9014 (står på registreringsattesten) - er den godkendte effekt 55kW (74,8 HK) - hvilket vil sige at den maksimalt - uden problemer med Skat - kan øges til 90HK
Er bilen omfattet af Standardtypegodkendelse 4721 som trådte i kraft juli 85, og omfattede biler produceret indtil november 85 - er den godkendte effekt 85kW (115,6HK) - den kan man så øge til 139HK - uden at skulle forbi Skat. Bilen kan rent faktisk være registreret 1. gang i 86 eller 87, da den dels først kan være hjemkommet i 86 og siden solgt i 86/87.
Er bilen omfattet af Standardtypegodkendelse 4721 - tillæg 1 - gældende fra 18. nov. 85, på modeller med en effekt på 98kW (133,3HK) - som så kan hæves med 20% til 160HK - uden at skulle forbi Skat. Der er så vidt det huskes kun indregistreret en bil af denne type i 85 - importørens demobil.
Som det ses skal man holde tungen lige i munden, for ikke at risikere at anvende en anden effekt end den bilens godkendelse omfatter.
Det skal bemærkes at fabrikken ikke sanktionerer at effekten hæves overhovedet, hvilket har sin baggrund i bremseeffekt og bremsernes dimensionering. Man holder sig strengt til det der er godkendt, og det er det man står inde for. Derfor kan der heller ikke udstedes "godkendelse" med en øgning af effekten, der går ud over 98kW.
Citat slut.
Med venlig hilsen
2547 Steen
www.sitecenter.dk/laro Hvis du vil vide mere om at eje en ældre Land Rover…