Hej igen,
Tak for de mange input.
Pt. har jeg gjort hvad jeg kan for at skabe frie luftveje gennem systemet på bilen:
- Monteret K og N luftfilter
- Afmonteret midterpotten (også for at få lidt fantastisk TD5 lyd)
- Monteret EGR blanking kit
- Monteret Hiclones (hvilket jeg tror var spild af penge)
Vedrørerende snorklen, så er denne monteret af flere årsager:
- Give mulighed for at få dyppet snuden uden at være alt for nervøs (På DISCO II sidder luftindtaget ude foran i venstre side mellem inder- og yderskærmen, og hullet er bemærkelsesværdigt lille i modsætning til et Defender hul)
- Ser federe ud (smagssag)
- Og så har jeg en ide om at snorklen, når hætten vender den rigtige vej, har en eller anden form for RAM AIR effect. Det må vel betyde noget at luften bliver presset hen til turboen frem for at denne selv skal suge luften.
Når jeg nu kører 10 km pr. liter under rejser, og jeg har automatgear, så kan jeg samlet forstå, at dette er acceptabelt. Hvis jeg vil mere end dette, er vi ude i noget motoroptimering, der nok ikke kan stå alene. Flere heste kommer af mere brændstof, der kræver mere eller køligere luft, men det skulle gerne resultere i mindre tryk på pedalen ved samme kørselsmønster = mindre brændstofforbrug
--> måske
Jeg må finde på noget, eller bare blive ved med at være lige begejstret:-)
Tak,
Jesper
ps. Som det fremgår af billedet giver afmontering af snorklen på en Disco II ikke det pæneste helhedsindtryk bagefter. Grænseoverskridende operation forresten;-)