161076:
sv: RRC Co værdi (22-03-2019 11:46:48) (svar på
161071)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 130.227.16.15)
Hej Maarten,
Du har jo sådan set gjort alt det rigtige, nye tænddele, filtre osv. Det med din tomgang der kan hoppe lidt, tyder på stepper motor der er lidt træt eller fedtet ind i klistret sodaflejring, prøv at skrue den ud og rense med lidt bremserens el.lign. Det burde ikke have betydning for din CO, som måles ved forskellige omdrejningstal.
Jeg tænker også, at det er dog en helt ualmindelig sur synsmand, der giver dig påtale for 0,6 % CO! Hvis din bil havde været uden katalysatorer, havde op til 2% været ok (efter hukommelsen). Du kunne jo finde et andet sted næste gang.
Min synsmand plejer at rose, når jeg har svejset noget, og når jeg spørger til miljøtesten siger han "den går igennem med træsko-mål" ... selvfølgelig skal der ikke være 5-10% CO i en udstødning, men det er jo næppe biler man kører 30.000 km i årligt.
Du kan snyde (ikke at jeg vil anbefale det) ved at skifte til et andet program i din ECU (skift den tilkoblede program-mode-resistor til en anden værdi) og så justere et "open-loop" program til meget lav CO. Det gøres på en justerskrue på Air mass måleren, men kræver en meget nøjagtig CO-måler. Man skal tænke på at "non-cat" programmerne oprindeligt er lavet til et CO-mål på 2-3 %, så man ikke risikerer for tynd blanding med afbrændte ventiler og stempler som følge! Så kører du til syn med et "non-cat" program, og skifter til det rigtige "cat"-program når du kommer hjem.
Hvis dine katalysatorer er ved at være færdige (jeg husker det som om servicemanualen skifter ved 100.000 km), kan du købe nye: Originale koster latterligt meget, over 20.000,-, men uoriginale kan fås til omkring 2000,-. Jeg skiftede for et par år siden, de virker fint, men pasformen er dårlig, og jeg har kæmpet med at få det tæt, både ved manifolderne og hvor de sidder på resten af udstødningen (hullet til "olive-ring" var presset 2-3 mm for trangt - hvordan kan sådan en simpel ting gå galt?).