169958:
sv: sv: Anbefalinger til værksted på Sjælland? (07-08-2024 17:19:10) (svar på
169957)
Anton Lohmann Skjernaa (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 37.96.85.187)
Hej Jens - tak for tilbagemeldingen.
Det er en serie III fra 74, lwb. Jeg har haft den i knap et år, og det er første gang, motoren ikke vil starte.
Til at starte med kunne den ikke starte, men man kunne høre at startmotoren drejede. Vi blev trukket i gang, og kunne så slukke motoren og starte igen uden hjælp. Så jeg troede, at jeg måske bare havde druknet den.
Samme aften kunne den igen ikke starte. Jeg tjekkede bla at ledninger var strammet ordentligt ved batteriet, at der ikke var fugt ved kabler til tændrør, at rotoren kørte rundt. Men syntes egl ikke at jeg gjorde noget - men alligevel startede den efterfølgende. Men den "pruttede" en hel del mens vi kørte lidt nordpå fra Oslo.
Næste morgen kunne den ikke starte, og vi endte med at blive kørt på værksted. Mekanikeren konstaterede, at der kommer strøm hen til tændspolen, men ikke noget ud fra den. Han bestilte ny tændspole. Da han satte den i, kunne bilen starte. Men det kunne den ikke dagen efter, da han ville køre en kort tur, for lige at høre hvordan motoren gik.
Han har siden bla tjekket ledninger, at sikringer er i orden, at rotoren kører som den skal, at startmotoren kører, at filtre ikke er tilstoppede, at der er benzin i glasset, at tændrørene er våde mm. Den eneste fejl han finder er, at der kommer strøm frem til tændspolen, men stadig ikke ud af den.
Min far foreslog om det kunne være platiner - hverken det begreb eller contact breaker points sagde den norske mekaniker noget, men vi fandt afsnit om det i den Haynes manual, og han vil kigge på det, og har bestilt ny tændspole hjem igen.
Hvis han ikke umiddelbart kan løse det, tænker jeg at få transporteret bilen hjem til værksted i Danmark - helst ikke alt for langt fra København.
Mvh Anton