tilbage

Land Rover Forum  

Index
26546: Køb af Serie III 109..? (21-08-2005 08:07:47)
Kronbach (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.63.29)
Hejsa alle sammen!!

Jeg er en frisk gut fra det jyske, som er ved at kigge lidt på en Landrover Serie III 109 fra Sep. 1982, som vist også kaldes "stage One". Det er den med V8 motoren og så er det i pick-up udgaven uden overdækning. Og skal synes..

Men nu er jeg ikke kendt med Land Rover endnu, men det kan jo komme, derfor ville jeg høre jer ad om der er noget specielt, man skal holde øje med f.eks: Motorens stand, rust bestemte steder, 4-WD, hjulophæng m.m.?

Det er en over nettet, der vil sælge den til mig, men vil lige forhøre ekspertene herinde først!
Jeg har endnu ikke set bilen live, men har set billeder og der ser den umiddelbart pæn ud, ikke rust i bund af døre, skærme, bagsmæk m.m. Og ser hel ud ang. spejle, lygter, gitre.. Motoren ved jeg ikke hvor langt har kørt, men har skrevet og spurgt og ang. rust.. Og om den kan køres hjem.. Den står på Sjælland..

Er den ikke sjov at køre i en V8`er Landrover?

På forhånd tak for svar og for i ville se dette indlæg!!

Mvh: Mads Kronbach, Djursland!
Index
26547: sv: Køb af Serie III 109..? (21-08-2005 08:33:12) (svar på 26546)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.61.132.187)
Godmorgen Mads

Velkommen i Landrover land!! Landrovers V8 er en formidabel maskine, som absolut er sjov, og den er slidstærk og driftsikker. MEN!! Skal du bruge bilen til dagligdags transport også, så vil du opdage at samtlige tankstationsindehavere vil komme stormende ud af forretningen med den røde løber, bare du nærmer dig!! Den ÆDER ganske enkelt benzin i en grad, så det er en gru. Men skal bilen køre lidt for sjov, så er valget perfekt - den har en lyd, så det løber koldt ned af ryggen.....

Hvad angår bilens stand, så er skærme, døre og lignende sådan set ligemeget - det er chassis og torpedo, der er afgørende. Gå ind på vores startside og kig nederst til højre. Linket "Seriebiler - tjek inden køb" er ganske glimrende at blive klogere af. Og prøv dernæst at søge lidt på "v8", "stage one" og lignende her i forum, så vil du få masser af hits.

Og endelig kan du måske lokke en erfaren LR "rotte" med ud og se på dyret inden køb. Held og lykke.

vh Niels / 6803
Index
26548: sv: sv: Køb af Serie III 109..? (21-08-2005 08:43:07) (svar på 26547)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.64.161)
Åh ja, denne lyd fra en V8 - og ak, det sug i pengepungen... Hvis du bor sådan omkring Viborg, så få en aftale i stand med Kjeld fra Tohuse Auto om, at han gennemgår bilen for og sammen med dig.
Det er en ret sjælden vogn og værd at bevare. Hvis du bliver hooked på bilen uden at V8-virus tager dig, kan du lægge en 200 tdi-maskine ned i maskinrummet.
Så er brændstofomkostningerne lavere !
Index
26561: sv: sv: Køb af Serie III 109..? (22-08-2005 09:09:37) (svar på 26547)
Tony Albers #4243 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 15.203.169.126)
Ja, de bruger meget benzin -men der er ikke nogen grund til at overdrive. Jeg har standard 2x175CD karburatorer, standard luftfilter, standard udstødning i min Rangie. Den er dog udstyret med transistortænding. Da jeg var i Viborg i sidste uge(55 kilometer væk) kørte den 10 km/l. Jeg kørte ad landevej hele vejen med 90-100km/t.

Det synes jeg da er meget flot.

/tony
Index
26549: sv: Køb af Serie III 109..? (21-08-2005 09:39:33) (svar på 26546)
Marc Roolfs #6755, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 81.225.162.121)
Hej Kronbach,

Lad dig ikke afskrække af benzinforbruget af denne motor. Hvis du er ved at falde for en Serie III, er valget af en Stage One absolut god. Serie III kan fåes i tre varianter: 2,25 ltr benzin, 2,25 ltr diesel og så 3,5 ltr benzin som du nu kigger på. Bortset fra dieselmodellen har en fordel ved pumpen, er alle disse biler håbløs hvad brandstoføkonomien angår. Forskellen mellem den standard 2,25 ltr benzin og 3,5 V8 er minimal. Hvis alt er instillet og afstillet som det skal, mener jeg ud af erfaring at der næsten ikke er forskel!
Brandstoføkonmien på de gamle Serie biler er håbløs. Hvis ikke du har pengene ved pumpen, skal du holde dig fra at købe sådan en bil.
Der er mange andre elementer som er afgørende forskellig mellem en alm. Serie bil og Stage One. Stage One har permanent 4-hjulstræk, en meget stærk gearkasse og ikke mindst kræfter.
Efter min mening skal man ikke skifte motoren i en Serie bil fra benzin til diesel, eller fra en Land Rover motor til Mercedes mv. Det er begrænset hvor mange Stage Ones der stadig kører rund, de skal efter min mening forblive som de er.
Hvis bilens øvrige stand, (rammen og torpedoen, bremser -forbremserne er forskellig fra en alm. Seriebil, trumler og bakkerne koster-...), er iorden, byder en Stage One på alle sjove elementer af en Seriebil, med en masse power.
En god ide at lade et værksted eller en anden LR-specialist kigge på bilen før du slår til!

Med venlig hils3n,

Marc
109"-V8
Index
26552: sv: Køb af Serie III 109..? (21-08-2005 12:50:17) (svar på 26546)
Mads Kornbach (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.63.29)
Hej!!

Mange tak for de gode svar, dejligt med et forum, hvor der er nogle, der svarer!
Det er en lækker side i har her på LR`s klub side!!! :-)

Nå, men den "109`er", jeg havde kig på, har han vist solgt til en anden nu, kan ikke se at den til salg mere, det var da ellers brand ærgeligt, nu havde jeg lige udset mig denne vogn...øv!!!

Og jeg ville bare have den til at ordne lidt på af og til og til at køre med på spændende steder, ikke til hverdags kørsel.. For er godt klar over til at den ved hvad benzinen skal bruges til og ikke spares på..

Men så må jeg lige holde øje om der kommer noget andet...øv!

Forsat god søndag til alle!!!

Og takker igen!!

Mvh: Mads Kronbach!!