28572:
sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 00:33:48) (svar på
28571)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 80.164.54.229)
'Den nemmeste måde, at forcere en forhindring på, er, at køre uden om!'
Når det er sagt, så findes der alskens udstyr til næsten alle tænkelige situationer, hvoraf meget slæbes med uden at spekulere på, om man overhovedet har brug for det !
Ved konkurrencekørsel er det nærmest ligegyldigt med logikken, da faktisk alt kan komme på tale. Der har de gamle sandstiger deres berettigelse, mens jeg har lidt svært ved at se, hvorfor især tysker, franskmænd og hollænder medfører sandstiger på en Nordkapp-tur.
Skal man på en tur gennem Nordafrikas ørkener, vil jeg klar anbefale sandmåtter: et trådvæv på 8 m længde og 50 cm m bredde, der kan rulles sammen og kun vejer en 10-15 kg. Et fransk produkt.
Skal kløfte eller stejle opkørsler forceres, kan bridging ladders være nyttige. Men de skal have en længde på ca. 3 m og der skal fire stk til, før det giver mening i at bruge dem. Briterne er vilde med dem - så dem senest omtalt i LRO, da deres team var på ekspedition nord for Alicante.
Sandstiger skal se bulet og forvredne ud: det symboliserer aktivt liv ! Når de bliver for abstrakte i deres udformning, kan de lægges på nogle tagbøjler og spændes ned.
Men det skal være nogle solide tagbøjler á la dem, Claus fra AV i sin tid fremstillede. Det er bare kram !
Relativt nyt på markedet er sandstiger af flasfiber. Den lave vægt apellerer til mange, men de kan være ret sarte, når fibervævet bliver beskadiget. De skulle dog være så stærke, at de også kan anvendes som bridging ladders for mindre krævende opgaver. Jeg så en 'inofficiel' test i januar-måned, hvor de klarede sig fint.