tilbage

Land Rover Forum  

Index
28571: Sandstiger og mudracing.dk (29-10-2005 23:36:37)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.38)
Hejsa Forum!

På hovedsiden annonceres der for en webside (www.mudracing.dk) med billeder fra bl.a. Pomerania.

Iblandt en stor mængde meget flotte billeder af landrovere i deres rette element findes også nogle billeder af noget der minder om hjemmeproducerede sandstiger udskåret af "elefantriste"-plade. (Der må være et mere rigtigt navn for sådanne plader...?)

Har selv eksperimenteret lidt med forskellige typer af sandstiger og er derfor meget interesseret i at høre jeres erfaringer med denne type. Med de få forsøg jeg har lavet synes jeg nemlig at elefantristepladerne meget hurtigt synker ned i mudder og derfor egentligt ikke gør nogen nytte. Hvad er jeres erfaringer?

De færdigkøbte formpressede sandstiger af aluminium synes jeg derimod fungere godt; problemet er blot at de ved hårdt brug udvikler nogle bulede former der gør det meget vanskeligt at transportere dem på nogen enkel måde. Findes der et smart monteringssystem som også tager højde for voldsramte sandstiger?

De steder hvor jeg har brug for sandstiger er ved strandkørsel. Og til det brug har jeg fundet ud af at galvaniseret trappetrinsplade (galvaniseret plade med udstandsede 20mm huller) fungere fremragende. Der er tilstrækkeligt med underlag til at skabe bæreevne på et løst underlag kombineret med tilstrækkelig friktion til at dækket får bid. Derudover er pladematerialet mere taknemmeligt at tvinge på plads efter brug. Eneste minus er at sådan plade ikke kan bære vægt - altså hjælpe bilen over en mindte kløft eller lignende.

Men som sagt - meget interesseret i at høre erfaringerne fra mudracing.dk og andre!

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad

Index
28572: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 00:33:48) (svar på 28571)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.229)
'Den nemmeste måde, at forcere en forhindring på, er, at køre uden om!'

Når det er sagt, så findes der alskens udstyr til næsten alle tænkelige situationer, hvoraf meget slæbes med uden at spekulere på, om man overhovedet har brug for det !

Ved konkurrencekørsel er det nærmest ligegyldigt med logikken, da faktisk alt kan komme på tale. Der har de gamle sandstiger deres berettigelse, mens jeg har lidt svært ved at se, hvorfor især tysker, franskmænd og hollænder medfører sandstiger på en Nordkapp-tur.

Skal man på en tur gennem Nordafrikas ørkener, vil jeg klar anbefale sandmåtter: et trådvæv på 8 m længde og 50 cm m bredde, der kan rulles sammen og kun vejer en 10-15 kg. Et fransk produkt.

Skal kløfte eller stejle opkørsler forceres, kan bridging ladders være nyttige. Men de skal have en længde på ca. 3 m og der skal fire stk til, før det giver mening i at bruge dem. Briterne er vilde med dem - så dem senest omtalt i LRO, da deres team var på ekspedition nord for Alicante.

Sandstiger skal se bulet og forvredne ud: det symboliserer aktivt liv ! Når de bliver for abstrakte i deres udformning, kan de lægges på nogle tagbøjler og spændes ned.
Men det skal være nogle solide tagbøjler á la dem, Claus fra AV i sin tid fremstillede. Det er bare kram !

Relativt nyt på markedet er sandstiger af flasfiber. Den lave vægt apellerer til mange, men de kan være ret sarte, når fibervævet bliver beskadiget. De skulle dog være så stærke, at de også kan anvendes som bridging ladders for mindre krævende opgaver. Jeg så en 'inofficiel' test i januar-måned, hvor de klarede sig fint.

Index
28573: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 02:53:49) (svar på 28572)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 83.91.120.38)
Hej Paul

- Og tak for svaret!

Fuldstændig enig med dig i at det nemmeeste er at køre uden om forhindringen. Jeg kører heller ikke konkurrencekørsel; men kører tit alene på de nordjydske strande. Og her kan sandstiger altså være en afgørende fordel. Ikke så meget for at forcere et svært punkt; men mere som en metode til selvbjærgning i kombination med hi-liften.

Min metode virker som følger: Reservehjulet benyttes som fodplade for hi-liften hvorefter bilen hjul for hjul løftes op af de bløde sand og der placeres en sandstige under hvert hjul. Og derefter er det bare afsted... (Men det er altså meget nemmere når man er afsted nogle stykker sammen og flere af bilerne har påmonteret trækspil.)

Men som sagt ville det være interessant at høre nogle erfaringer med andre former for sandstiger - inkl. "elefantristene". Jeg kan se på billederne at de kan bruges som "briding ladders" hvilket egentligt imponerer mig noget.

(Og i øvrigt - jeg tager også mine sandstiger med når jeg kører til nordsverige. Det giver alletiders (brandsikre) bord at stille gasapparatet på når der koges vand til the eller aftensmad!)

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
28574: sv: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 09:28:26) (svar på 28573)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.66)
Hej Kim

Jeg var/er for nærig til at betale min ene nyre for et sæt stiger/broer så jeg fandt et færdigt aluprofil og forstærkede det lidt, som vist på billedet.
Mine måler 1350x250x60mm og vejer ca. 4kg/stk. De er afprøvet som bro med 550kg og i dybt løst sand uden problemer.
Aluprofilet kan også fås i 400mm bredde, så forøges bæreevnen til ca. 750kg/m.
De kostede mig ca. 1500 kr. for et sæt, det er vist samme pris som alusandstiger, hvis ikke jeg tager meget fejl.

Hilsen Thomas #6880
Index
28576: sv: sv: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 10:25:50) (svar på 28574)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.141.59)
Fint, Thomas, nu er bare det store spørgsmål, hvor du har købt produktet. Mon det kan fåes i andre længder etc....
Index
28577: sv: sv: sv: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 10:43:17) (svar på 28576)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.66)
Profilet kan købes hos RM Richard Müller i længder af 5700mm i tre bredder. Men de skal forstærkes før de kan bruges som broer.
Profilet er iøvrigt lavet i søvandsbestandigt aluminium.

Jeg købte et specielt endeprofil til dem jeg selv har. Men til et sæt jeg senere solgte, brugte jeg alm plade. Det gjorde dem lidt billigere, selvom der var lidt ekstra svejsetid.
Index
28575: sv: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 09:32:33) (svar på 28573)
Thomas Carstensen #6880, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.92.177.66)
Ja - så kom billedet vist også med - uha det indernet er smart.
Index
28578: sv: Sandstiger og mudracing.dk (30-10-2005 11:08:16) (svar på 28571)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.125.111)
Hej Kim

Jeg er den meget lykkelige ejer af den Hi-Cap, som er på en del af de fotos på mudracing.dk. vi har prøvet sandstiger af alu, en del gange. Vi havde dem oppe på taget, lang ned over to rør, med en split igemmen. Når de bliver alt for "skæve" og bukket, ligger vi dem på flad vej og kører over dem!!! Vi er nu gået over til de her smarte Fiberstiger, det virker bare!!!! Som du kan se på fotos kan de sagtens holde en landrover over ca 70 cm fritspænd, de kan alu ikke. De er også perfekte til store sten on lign. Vores er kun 1 meter lange, således er de lettere at ligge under baghjulene, plus hvis man skal forcere en blokmark, er de lettere at ligge pænt. Eneste ulempe er de ikke har samme trædeflade som alustandstiger. Skal du bruge noget til sand, skal man nok kan sandstiger.
Vi har selv købt en stor plade af glasfiberrist og skåret op. De giver en ca pris på 600,- stk istedet for 1400,- hvis man køber dem "originalt" I ørigt har vi to i overskud, hvis det har int.

Endelig mail eller ring hvis flere spørgelsmål!!

MVH
Martin Sørensen
Index
28598: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (31-10-2005 13:59:11) (svar på 28578)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.88.20)
Hej Martin
Hvor har du købt pladen? mvh Jakob
Index
28603: sv: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (31-10-2005 15:50:13) (svar på 28598)
Martin Sørensen #5681, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.242.125.111)
Vi har købt dem hos fiberline i kolding. www.fiberline.dk

MVH
Martin Sørensen
Index
68967: sv: sv: sv: sv: Sandstiger og mudracing.dk (03-09-2008 17:01:32) (svar på 28603)
Stephen Mortensen #5565, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.167.249.254)
Hej Martin

Hvilken dimension er det I købte til jeres WaffelBoards?

mvh
Stephen