Hej Peter
Jeg mener der skal være en smule luft strømfordelerhætten og ind til rotoren.
Ellers kan der være mange ting galt.
Er der ordentlig spænding på der hvor du måler.
Lav dig en målepære, ud af en kraftig halogen et eller andet forlygte pære. Den trækker så mange ampere at, når den lyser, så er der strøm nok.
Måske er spændingen der på voltmeteret, men nå amperene trækkes så forsvinder spændingen.
Tjek dine platinner. Måske der er en grat der forårsager at spændingen ikke brydes, og dermed ingen gnist.
Har du sådan en grat kan den knækkes af og med en platinfil kan du forsigtigt slibe kontaktfladen glat igen.
Graten er tegn på at kondensatoren er færdig, kondensatoren fungerer bl.a. som gnistslukker og virker kondensatoren ikke, ja så trækker gnisterne materiale fra den ene platin til den anden, og du har graten. Dette sker langsomt, men pludselig er graten så stor, og den sidder inde i et tilsvarende hul på modsatte side, at den ikke slukker forbindelsen, og så laver tændspolen ingen gnist ....
Hvis du tager den tykke ledning fra tændspolen af strømfordeleren. (Den i midten) og holder den hen imod stel så der er 2-3 mm luft imellem metallet og stellet så skal der komme en fin gnist. Den skal optræde skarp og fyldig, altså virke "fyldt med energi". Faktisk bør du kunne trække en gnist på 6-10 mm.
Er der gnist der, men ikke ved hvert tændrør, så skal du fejlsøge på rotor og strømfordelerdæksel, måske der er opstået microrevner, men jeg synes ikke de kommer så pludseligt.
Jeg havde en sjov oplevelse med min 6cyl benziner, der var gnist på, ikke sådan rigtig "energirig", men 5 mm gnist trak den alligevel med midterledningen til stel.
Så satte jeg en elektronisk omdrejningstæller på, sådan en der tæller "gnist-signalet" fra tændingen.
Jeg var ved at smide omdrejningstælleren ud .... viseren for op og ned hoppede og dansede, der var noget rivegalt.
Nå men så skifte jeg platinner og kondensator.
Og SLAM nu står viseren på omdrejningstælleren klippestabilt.
Jeg kan nu starte moteren med håndsvinget. Efter 14 dages stilstand, en gennemkold motor, lidt choker tænding på. 3-5 omgange på håndsvinget så kører den.
Ved varm motor, kommer den første elelr anden gang, jeg kommer forbi en kompression ... med gnist..
Med Landrover hilsen
Jens B. Pedersen
Safari 109" S2a Carawagon 6cyl
Vedlægger et billede hvor jeg kører hestetrailer. 400km med trailer, og økonomiberegninge viste 4,6 km/liter. Dyrt men langt bedre end forventet.