116871:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sløv V8´er med højt forbrug... (16-11-2011 20:40:27) (svar på
116867)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 188.177.22.134)
Til at starte med må du nok erkende at sandsynligheden for at du har valgt en model med forkert motor, se i relation til bekymring omkring brændstoføkonomi, er overvejende sandsynlige.
En LR90/RV8/LT85 har en brændstoføkonomi på omkring 5-7 km/l i snit som normalt årsforbrug. Man kan godt opnå tæt på 8 km/l på langtur, med lav vægt og fornuftig kørekultur.
Grundelementerne for en god brændstoføkonomi, er en sund motor, hvor tænding og karburator står og virker optimalt. Bemærk venligst at en slidt transmission heller ikke bidrager positivt. Dertil kan man yderlige lægge eller fratrække sin kørselsmønster eks. tungt læs/træk, mange koldstarter, små tur, bytrafik, store tykke bamse dæk med groft M/T mønster og lavt tryk…kontra opvarmet motor, langtur, let højer fod, fornuftigt dæktype til underlag, ingen extra dødvægt.
Men hvis man bruger bilen til det den er designet til, altså som et arbejdekøretøj, så vil forbruget med overvejende sandsynlighed være på de nævnte 5-7 km/l set over en længer periode.
Så med dine 6,2 km/l er din økonomi helt skudt i bund endnu, men du kan klart optimer, hvis du gider - har forstanden - lysten til at bruge lidt tid og penge… Jeg læser ikke dine forud gående indlæg som at alle elementerne er til stede endnu, det kommer de nok ;) …(kan naturligvis fejlfortolke..fælt…!)
Kan se på dit vedhæftet foto, at pulsair systemet stadig er tilkoblet…! Start med at frakoble pulsair det gør ingen gav nu... efter 120T km, tværdigmod. Pulsair har sin berettigelse når motoren er ny…! når den er driftbrugt og tilsodet vil udstødningspartiklerne bridrage med ydeligere slidtage…!
Del evt. dine tiltage op i forskellige logiske faser, som eksempelvis.
Fase #1 - Optimer tændings systemet i forhold nuværende tilstand af både tændsystem og motoren. Hvis du ikke vil eller har råd til modificering, så renoverer det du har ny cap/rotor/cabler/rør - og du kan lige så godt erkende at du skal tilbage til ca. 14 btdc - har selv haft en RV8 der gik bedst når den stod ved "F" i "before på skalaen, jeg justeret dog til 12 btdc og så blev der ellers bestilt reservedele hjem.
Fase #2 - Købe et service kit til dine SU carb. så de kan bringe tæt på tilbage normalt niveau. Alternativt kan du evt. også giv dem den helt store tur med et rebuild kit til begge.
Fase #3 - Skift takt kæde/hjul samt knast og løfter. Den org. kæde/hjul er en temmelige uheldig konstruktion, der findes en del aftermarket alternativ som er lysår frem i sandalen. Gå som min. efter en duplex/roller kæde - bruger selv duplex sæt m. adjustable vernier cam pulley, så kan man juster helt optimalt når man en bruger en uorg. knast, men det koster…!
Overvej i forbindelse med fase #3 det tideliger nævnte stød/rock/shaft samt pumpe, en pæn del af olietrykket går tabt i netop disse og det overses ofte, glem ikke preload.
Men..men.. det gider du vel næppe… med den nuværende økonomi ;0)
Cheers Ole J.