Kære Henning, Knud m.fl.
Vel hjemme igen fra fire dage i Berlin (naturligvis incl. kreditkort) skal denne tråd lige rundes helt af herfra med et par afsluttende oplysninger af naturlig relevans - særligt for de, der måtte være strandet på fjerne destinationer uden mulighed for at komme hjem, fordi et kort er blevet spærret, før man fik besked.
Det typiske aftalegrundlag mellem en kortudsteder og en kortindehaver vil indeholde bestemmelser i stil med de følgende to:
- - -
10.1 Pengeinstituttets ret til at spærre kortet
Pengeinstituttet er berettiget til at spærre for brug af kortet
- hvis den konto, dit kort er knyttet til, er ophævet, eller
- hvis du overtræder reglerne, herunder hvis kontoen, som kortet er knyttet til, kommer i overtræk eller
- hvis kortet er blevet misbrugt eller formodes misbrugt af tredjemand.
I tilfælde af overtræk vil du blive rykket skriftligt, før kortet bliver spærret. Øjeblikkelig spærring kan dog være nødvendig, hvis der er tale om særligt groft og/eller gentagne overtræk.
Pengeinstituttet kan desuden forlange alle kort, der er udleveret til kontoen, leveret tilbage.
Når pengeinstituttet har spærret kortet, vil du blive informeret om dette med angivelse af årsag til og tidspunkt for spærringen.
14. Klager
Hvis du har klager, kan du henvende dig til dit pengeinstitut. Får du ikke medhold i din klage, kan du henvende dig til Pengeinstitutankenævnet eller Forbrugerombudsmanden.
Hvis du ønsker at klage over, at dit kort er blevet spærret, kan du henvende dig til dit pengeinstitut. Får du ikke medhold hos dit pengeinstitut, kan du klage til Datatilsynet.
- - -
Som det ses, er der altså flere "myndigheder", man kan rette henvendelse til, hvis man måtte mene, at spærring og orientering er sket i uberettiget rækkefølge. For sidstnævntes/Datatilsynets vedkommende kan der læses mere om emnet her:
http://www.datatilsynet.dk/borger/spaerring-af-kreditkort/Mah Søren R.
90" 50th V8
Aygo 1,0 MMT