145720:
sv: sv: sv: sv: Opdatering (09-11-2014 13:34:35) (svar på
145695)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 178.21.89.157)
Hvis du har katalysator, så skal du ikke lade motoren gå med uforbrændt benzin, for det kan en kat ikke holde til. Manualen advarer flere gange, og skriver, at hvis ikke motoren starter indenfor 12 sekunder, så skal man ikke forsøge længere, men finde årsagen.
Det burde ikke være muligt at få benzin frem til den ene bank og ikke den anden, eftersom alle injektorer får benzin fra det samme rør, der løber rundt.
Du skal ikke forvente, at benzin fra den ene bank også er til rådighed i den anden, for der sprøjtes i indsugningsmanifolderne og ikke i plenumkammeret.
Du kan teste injektorerne ved at måle modstand på de to styreledninger, der går ud af ECU'en. Proceduren er velbeskrevet i værkstedsmanualen, som kan fås i klubbutikken (tror jeg da nok), eller findes på nettet. Man kan også lytte sig til, hvad injektorerne laver: der fås billige stetoskoper (fx hos Biltema) med en metalstang i lytteenden, med hvilken man kan lytte på hver enkelt injektor og høre, om den klikker. Der behøver kun være een dårlig forbindelse i kredsløbet for at hele banken er død, da alle fire injektorer fyrer på en og samme impuls.
Der findes et gratis motortestredskab, RoverGauge, som er beskrevet andetsteds her i forummet. I dette tilfælde er det måske ikke det mest velegnede instrument, for det kan højst fortælle, hvad lambdasonderne finder ud af - altså, sonderne burde kunne vise, om der kommer en helt syg blanding ud af den ene eller den anden cylinderbank. Men på det tidspunkt, de er klar til at sige noget, er katalysator måske allerede skadet.